Lidt om Yamaha FS 1.

Yamaha FS1 4-gear K & DX: tabeller og årgang.
Yamaha FS-1 4gear er nok i al sin beskedenhed den til dato mest populære knallert med gear,der er blevet solgt på det danske marked.
Den første Yamaha 4-gears knallert på det danske marked blev lanceret i 1969 og var med drejeventilsmotor og forkromet oplagt udstødning.
I 1972 kom så den model motor vi bedst kender idag, nemlig motoren med membran-styret indsugning og denne forblev stort set uændret i konstruktionen helt frem til 1994, hvor Yamaha FS-1 modellen udgik på værdensplan.
I perioden 1972 - 1973 blev Yamaha FS-1 leveret i en ss-model med udstødning hen langs højre side,små metalsideskjolde samt en højere benzintank.
I 1974 ændredes designet af benzintanken til en smallere modelog denne udgave forblev uændret frem til og med 1976.

Dog skal det nævnes, at der i 1976 også kom en model med tykke forgaffelben og skivebremsesystem med rund bremsevæskebeholder.
Denne model der blev solgt frem til og med 1976 kaldes i daglig tale for GL.MODEL og er udover ovennævnte ting kendetegnet ved, at baghjulet er af "navkoblings-typen" (gummitræk).
I 1977 ændrede man igen på designet af knallerten.
Det betød, at benzinhanen blev flyttet frem, således at der var plads til store plastik sideskjolde.
Baghjulet blev også ændret fra "navkobling-typen" til en model, hvor bagtandhjulet sidder fast på bagnavet og på skivebremsemodellen blev forgaffelbenene tyndere og bremsevæskebeholderen var nu firkantet.
Denne model kaldes i daglig tale NY.MODEL.

Yamaha knallerten blev op gennem 1970'erne uhyre populær og salget af nye Yamaha 4-gears knallerter nåede i visse år op på 10.000 stk.

Yamaha FS-1 4-gear findes i 2 udgaver:
En K-model med tromlebremse på forhjulet.
En DX-model med skivebremse på forhjulet.

I Maj 1977 blev knallertlovgivningen ændret, således at knallerter med mer end 2-gear i motoren ikke længere måtte sælges.
Dog var det sådan, at de knallerter der allerede var kommet ind i landet inden loven blev vedtaget,naturligvis måtte sælges.
Derfor kunne man frem til 1979-80 stadig købe nye Yamaha FS-1 4-gears knallerter i de fleste forretninger.
Selvom salget stoppede i Danmark udgik Yamaha FS-1 modellen ikke.
Den forsatte sin sejrsgang i en hel række lande verden over og kunne frem til 1994 købes i en udgave,der ikke adskiller sig væsentligt fra den model, der blev solgt tilbage i 1970'erne i Danmark.
I 1994 ophørte produktionen af Yamaha FS-1 modellen og hermed slutte en stor æra i knallerthistorien.

De forskellige modeller og årgange Yamaha modeller:

Her en kort beskrivelse af de forskellige modeller.
Der er brugt mange forskellige udgaver af f.eks. lygter, skærme,sæder m.m. på de enkelte modeller, men da det er for omfattende kommer vi ikke ind på det her.

Yamaha FS1 K1
1969 - 1972 Begge år incl. var motoren født med drejeskive i indsugningen, og emblemtank.
1973 Motoren blev udstyret med membran, men havde stadig emblemtank.
1974 - 1975 Den model man i daglig tale kalder SS-modellen, denne model havde også den høje slanke tank.
1976 Modellen fås stadig med tromlebrems.
1977 Modellen er nu fornyet til den mest kendte model med de store plastik sideskjolde.
1978 Den mest velkendte og populære model, anderledes stafferinger end 77-modellen.

Yamaha FS1 DX
1976 Her kom så den første model med skivebrems, stadig små sideskjolde og den ovale baglygte.
1977 Nyt skivebremssystem ellers det samme som K1 modellen
1978 Den Yamaha - model som de fleste mente var det fedeste Store sideskjolde og skivebrems.

STEL NR:
Da mange Fs 1 og Dx 1 er blevet bygget om til andet/nyere look
gennem tiden, er her en
tabel der viser årgangene ud fra stelnummeret.
F.eks er nummeret 381-****** WYA-N er en 1976 model.

Model Stelnummer År
FS1-K FS1-000001 - 40****

1972

FS1-K 381-000001 - 001000

1973

FS1-K 381-100101 - 101520

1974

FS1-K 381-105101 - 109510 1975
FS1-K 381-200101 - 202929 1976
FS1-K 381-230101 - 233600 1977
FS1-K 381-250101 - 1978
FS1-DX 381-220101 - 226140 1976
FS1-DX 381-240101 - 243700 1977
FS1-DX 381-260101 - 1978


A B C D E F G H J K L M N O P Q R S T U

V

X Z
42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54   55 56 57 58 59 60 61 62 63
64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 ? 77 78 ? 78 79 80 81 82 83 84
85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 * 98 * 99 00 01 02 03 04 05


Model:

FS1 4-Gear K+DX

   

Motor:

 

Type:

1 cylindret / to-takts /

   

Dimensioner:

 

Cylinderens diameter:

40 mm. / 3P

Slaglængde:

39,7 mm.

Volumen:

49,9 ccm

Stempellængde:

50,4 mm.

Begrænserbøsning i indsugningsplade:................

6,5 mm.

Kaburator:

Mikuni 10 mm.

Standard dyse:

#110 eller #115

Nålens placering:

3. hak fra oven

Transmission:

4-trins gearkasse

Kobling:

Flerpladet lamel

Fortandhjul:

9-T

Bagtandhjul:

43-T

   

Tænding:

 

Type:

Svinghjulsmagnet

Platinafstand:

0,3 - 0,4 mm.

Tændingstidspunkt:

1,2 - 1,5 mm. før top

Tændrør, standard:

B6HS - NGK

Elektrode afstand:

0,5 - 0,6 mm.

   

Kapacitet:

 

Benzintank:

6,8 liter

Oilemængde i motor:

600 - 650 ml.

   

Dæk/fælg:

 

Dækstørrelse forhjul:

2.50-17

Dækstørrelse baghjul:

2,50-17

   

Stel:

Dobbeltforstærket stålplade stel

Vægt:

Ca. 80 kg.

Stelnummerets placering:

På højre side af kronrør ved forgaffel

Motornummerets placering:

På venstre krumtapshus


TIL TOPPEN
YAMAHA KLUBBENS DESIGN,LOGO,BILLEDER,FILMKLIP,LYDFILER ER COPYRIGHT ©.UAUTOSERET BRUG ELLER KOPI ER FORBUDT.
Grundlagt 2008. Made by: HQ.Sjæland 2013 Copyright: yamahaklubben.dk. Opdateret 12.4-2013.